Zo hou je je goede voornemens wel vol!

De feestdagen zijn achter de rug….

En hoewel we ze dit jaar op een heel andere manier hebben beleefd, is de kans groot dat je naar goede traditie weer enkele ‘goede voornemens’ hebt gemaakt.
(Ikzelf wil trouwens minder pizza eten! Echt, volgens mij heeft de plaatselijke pizzeria de Lock down overleefd dankzij mij 😂)
Maar hoe komt het toch dat, hoe graag we ook dingen bij onszelf willen veranderen, het niet altijd lijkt te lukken om die voornemens ook effectief vol te houden, laat staan er überhaupt mee te beginnen?

Als je je nieuwe voornemens even aftoetst aan de volgende 4 criteria, is de kans op slagen veel groter en uiteindelijk zal je merken dat je jezelf een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd. Je denkt met andere woorden niet meer na over je handelingen en dit nieuwe gedrag zal je geen moeite meer kosten!
Deze stappen zijn trouwens al uitgebreid onderzocht en op internet vind je er vele artikels over, dus laten we het even toepassen op (wat dacht je?) opruimen!

Zullen we werk maken van het opruimen van de kleine irritatiezones in je huis? (Denk aan je aanrecht, je bureau…de zones dus die zorgen voor dat vervelend stemmetje in je hoofd en die je instant geïrriteerd maken wanneer je thuiskomt van je werk).
Stel, je bureau ligt er steeds rommelig bij. Je beslist om het te gaan opruimen…en dat lukt.
Voor even toch…
Want zo lang je je foute gewoontes aanhoudt, ga je snel weer tegen dat rommelig bureau aankijken.

Hoe zorg je ervoor dat je je nieuwe gewoonte WEL kan volhouden?

1. NIEUWE VOORNEMENS ZIJN VAAK NOGAL VAAG:
Ik wil meer bewegen, ik wil gezonder eten, ik wil vaker opruimen…
Neem jezelf dus voor om DUIDELIJKE acties te ondernemen op een DUIDELIJK moment.
Bijvoorbeeld: meteen je post openen en sorteren wanneer je thuiskomt i.p.v. die zomaar op je bureau neer te gooien.

2. MAAK DE NIEUWE GEWOONTE AANTREKKELIJK:
Doe eerst iets wat moet en beloon je zelf daarna met iets dat je wil, zo is het ineens makkelijker om die gewoonte vol te houden.
Oh jee, ik klink nu even als mijn moeder: “Kristel, eerst wat moet en dan wat kan” dat zei ze steevast tegen mij als kind. Maar kijk, er zit dus wel waarheid in.
Stel, je wordt blij van een uurtje (of twee, drie…) Netflix kijken, neem jezelf dan voor om telkens 5 minuten ervoor enkele spullen op je bureau op te ruimen.

3. ZORG ER VOOR DAT DE NIEUWE GEWOONTE MAKKELIJK IS.
Want geef toe, als je elke dag twee uur moet besteden aan het opruimen van je bureau ben je eraan voor de moeite, toch?
Hou de actie dus klein en doe ze bijvoorbeeld 5 minuten per dag.
Teveel willen is vaak een valkuil bij het stellen van nieuwe doelen.
Het effect van kleine dagelijkse acties zal je echt verbazen.

4. MAAK EEN NIEUWE GEWOONTE LONEND:
Dit hoeft niet veel uitleg. Beloon jezelf!
Het fijne gevoel dat je daarvan krijgt zorgt er trouwens voor dat je de gewoonte vanaf nu vaker zal uitvoeren.

Ziezo, ik ben blij dat ik deze blog heb afgewerkt. Zal ik mezelf nu dan belonen met pizza? 😁

Worstel je ook met rommelige ruimtes in je huis die je stress bezorgen, maar lukt het niet om zelf aan de slag te gaan?
Heb je weinig tijd of geen zin? Dat is helemaal ok, niet iedereen wordt immers even happy van opruimen als ik.
Neem even contact met me op, ik bied je graag oplossingen aan die maar weinig van je tijd vragen.
Jij hoeft enkel te genieten van het resultaat!

Tot gauw?

Kristel